Boekmarketing gedurende corona!
Boeken verkopen in coronatijden.
De huidige Coronatijd is zowel een vloek als een zegen. Voor iedereen is het een lastige tijd, waarin wij allemaal moeten wennen aan de nieuwe situatie en ons aanpassen aan het nieuwe normaal. Toch brengt de coronatijd ons ook wat goeds, vooral in de boekenwereld. Door de pandemie hebben veel mensen meer tijd dan ooit. Zo hebben lezers meer tijd om te lezen en auteurs meer tijd om te schrijven en hun boek(en) te promoten. Is het glas half vol of half leeg? Jij bepaalt!
In dit artikel geven wij jou een aantal tips en handvatten over hoe je jouw boekmarketing kunt aanpakken in tijden van corona. In dit artikel komen de volgende zaken voor:
- Online evenementen
- Social media
- Live-video’s
- Het starten van een YouTube-kanaal
- Start een podcast
- Maak gebruik van een goede website
- Wees actief op expertplatformen
1. Online evenementen
Door lockdowns en de vele maatregelen die genomen zijn vanwege het coronavirus is het praktisch onmogelijk om een live evenement te organiseren. Besef dat er in deze moderne tijd veel meer mogelijkheden zijn dan alleen live evenementen. Met een internetverbinding en de moderne platforms zoals bijvoorbeeld zoom kan je veel bereiken, misschien wel meer dan je ooit had gedacht. Doordat evenementen afgelast zijn, zijn online meetings en evenementen het nieuwe normaal geworden. Mensen worden direct of indirect geconfronteerd met het ‘digitaal gaan’ en dit werkt in ons voordeel als auteur in deze tijden. Voor sommige mensen is het eventjes wennen, maar door jezelf online op de kaart te zetten maak je nieuwe deuren open op het gebied van onder andere boekpromotie.
Evenementen online organiseren en geven kan op verschillende manier. Een manier om dit voor elkaar te krijgen is bijvoorbeeld door bibliotheken, culturele instellingen, boekenwinkels en/of instanties (die aansluiten bij het onderwerp van jouw boek) te benaderen. Onderzoek of ze online actief zijn, zo ja, bied ze een vraag- en antwoordsessie aan, stel ze voor een stukje te vertellen over jouw boek of een stukje van jouw boek voor te lezen. Natuurlijk allemaal online. Samenwerking met andere instanties is een win-win: zij hebben nieuwe inspirerende content voor hun volgers en klanten en jij vergroot jouw bereik.
Ook kun je zelf eenvoudig een lezing organiseren en mensen gratis deel laten nemen. Dit kun je tegenwoordig ook voor een besloten groep doen via platformen zoals whatsapp, facebook, zoom, youtube, en nog veel meer. Natuurlijk kost het wat tijd, maar het is een leerzaam en leuk proces, en je vergroot op deze manier jouw bekendheid.
Een groot voordeel van online evenementen vergeleken met live evenementen is dat er géén maximum is voor het aantal bezoekers.
2. Social media
Social media mag tegenwoordig niet ontbreken in jouw marketingstrategie. Als het om social media gaat, ga niet zomaar in het wilde weg content plaatsen, maar kies voor een duidelijke strategie. Voordat je start, vul dit voor jezelf in:
- Wat is jouw doel?
- Wie is jouw doelgroep?
- Op welke platform is jouw doelgroep het meest actief?
- Wat is de toegevoegde waarde die je kunt bieden?
- Hoeveel tijd heb je per week te besteden aan het creëren en plaatsen van content?
Maak een strategie op basis van de antwoorden op deze vragen. Op deze manier weet je zeker dat je consistente content maakt met toegevoegde waarde voor je lezers. Het is daarnaast makkelijker om je online aanwezigheid vol te houden als je goed voorbereid bent.
Gebruik social media verder ook om sneak previews te delen van je boek, om je volgers via verschillende polls te vragen naar hun mening, weggeefacties te promoten en nog veel meer. Hou je content altijd dicht bij jezelf en probeer tegelijkertijd jezelf te verplaatsen in je publiek. Vervul de behoeftes van jouw online publiek.
3. Live-video’s
In plaats van video’s vooraf te maken en monteren voordat je die online plaatst, kun je kiezen om live-video’s te delen. Met live-video film je een gebeurtenis op het moment zelf, dit geeft jouw volgers een inzicht in wie je écht bent. Dit zorgt ervoor dat jouw volgers jou meer gaan vertrouwen.
Live-video’s zijn perfect voor vraag-en-antwoordsessies, voor het trekken van een winnaar van een weggeefactie of om gewoon een kort verhaal te delen. Voor veel mensen zijn live-video’s oncomfortabel, maar door jezelf goed voor te bereiden verminder je jouw kans om foutjes te maken als gevolg van stress.
Live-video’s kun je delen via bekende platformen zoals:
4. Het starten van een YouTube-kanaal
De kracht van YouTube word vaak onderschat. YouTube is één van de top 5 grootste social media platforms in Nederland en het is nog steeds een van de laagdrempeligste manieren om videocontent tot je te nemen. En dit ook op een tijdstip dat het jou uitkomt.
Als het je lukt om je eigen YouTube-kanaal goed in te zetten, dan vergroot je je bereik en bekendheid in een mum van tijd. YouTube is inmiddels een volwassen platform met kritische kijken, dus tijdens het maken van content let op:
- beeldkwaliteit
- licht
- editing
- en ondertiteling
Deel iedere video ook via andere belangrijke social media-kanalen, en de kans is groot dat je een leuke groepje fans krijgt.
5. Start een podcast
Voor degenen die live gaan een te grote stap vinden, kunnen kiezen om eerst te starten met podcast om hun publiek en engagement te vergroten. Dankzij de populariteit van podcast, zijn er steeds meer aanbieders bij gekomen.
De voordeel van podcast is dat luisteraars waar en wanneer ze willen kunnen beluisteren. En jouw voordeel is dat het iets comfortabeler is dan live-video. Mocht je al video’s maken kun je deze ook als podcast beschikbaar stellen dan sla je 2 vliegen in 1 klap.
6. Maak gebruik van een goede website
Als auteur is een eigen website de basis van jouw (online) zichtbaarheid. Een gepubliceerd boek zonder website is als een huis zonder adres. Een eigen website is een goede manier om jezelf op de kaart te zetten, je boeken direct online te verkopen, een mailinglist en klantenbestand op te bouwen.
De huidige coronatijd is het een must om je website te bouwen of uit te breiden, want in deze tijden is het een noodzaak om jou lezers direct te bereiken. Vroeger waren fysieke evenementen jouw visitekaartje als auteur, in de nieuwe normaal is online aanwezigheid jouw visitekaartje.
7. Wees actief op expertplatformen
Veel schrijvers kennen of onderschatten het bereik van Quora. Quora is één van de grootste vraag-en-antwoordplatforms ter wereld. Ook discussiegroepen op social media platformen zoals Linkedin, Facebook of twitter vallen in dezelfde categorie. Quora is een plek waar een bepaalde doelgroep op zoek is naar advies en antwoorden op hun vragen.
Lezers en gebruikers van de platform stellen letterlijk vragen en hopen op antwoorden van ‘experts’. Help ze en deel je kennis, op deze manier bouw je vertrouwen op bij je doelgroep. Tegelijkertijd toon je hiermee goodwill, je laat mensen zien dat je wilt helpen en niet dat alles uurtje factuurtje is; Dat je niet te beroerd bent om je waardevolle informatie kosteloos te delen. Bovendien laat je hiermee tegelijkertijd zien dat je weet waar je het over hebt.
“Marketing is really just about sharing your passion.” –Michael Hyatt
Wij hopen dat deze tips jou kunnen helpen met het promoten van je boek(en). Heb je nog meer tips, of vragen? Laat het ons weten in de reactie.
Comments
Geweldig artikel!
Boordevol zeer waardevolle info.
Bedankt!
Dank je wel Ronald 👍🏼